Nov 30, 2007

Yahoo Messenger Multi Login


Anda pengguna khidmat Yahoo! Messenger 8? Penulis akan memberitahu anda cara-cara untuk login 2 id YM yang berbeza sekaligus di dalam satu komputer sahaja. Sebenarnya masalah ini seringkali timbul dalam beberapa situasi. Sebagai contoh, ada seseorang ingin menggunakan komputer anda untuk tujuan chatting. Tetapi pada masa yang sama anda tidak mahu sign out YM anda. ihikhik


Jadi dalam situasi ini, anda perlu setting program anda supaya anda dan kawan anda dapat online (YM) sekaligus dalam satu komputer pada waktu yang sama dengan menggunakan id yang berbeza.

Anda tentu faham bahawa kebiasaannya anda hanya mampu sign in 1 id sahaja dalam satu komputer. Dengan penjelasan mudah yang penulis berikan ini, anda mampu sign in 2 ataupun lebih id sekaligus dalam satu komputer. Sekali lagi diingatkan, kemudahan ini hanya untuk pengguna Yahoo Messenger 8 (versi terbaru).


Ikuti langkah berikut :

1. Download dan install YM versi 8
2. Tekan butang Start >> Run >> taip "regedit" >> OK.
3. Buka HKEY_CURRENT_USER >> Software >> yahoo >> pager >> test .
4. Klik kanan pada folder test >> New >> DWORD value >> taip "Plural" sebagai nama file.
5. Tekan enter 2 kali pada file plural yang baru saja dibuat. Pada "Value data" isikan angka 1 (untuk 2 id) , 2 (untuk 3 id) dan seterusnya. Pastikan bahagian "Base" berada pada pilihan Hexadecimal (16). Klik ok untuk menamatkan setting anda. Selamat mencuba. menari

Note : Untuk cuba samada berjaya atau tidak usaha anda ini, just click pautan YM macam biasa. Cuma yang bezanya, click yang kedua ini tidak akan mengganggu YM anda satu lagi yang sedang beroperasi. Yang penting, anda mesti guna id yang berlainan masa login tu. Ok, jika ada masalah, sila tanya.

3 Comment

KeL@T Fri Dec 07, 01:56:00 PM

yg ni pon kelat dah cuba... thanks... tutorial yg baik dan bjaya...

Anonymous

wow! menjadilahh.....thanx sb share info ney...:16:

Eriyza Tue Jan 06, 06:36:00 PM

Kelat : Tak perasan ada komen. Sama². :)

Anonymous : Sama². :)

Post a Comment

Gunakan tatabahasa yang betul sewaktu menulis komentar agar mudah difahami oleh penulis. Terima kasih. :-)

Sila ambil perhatian perkara² berikut :-

1. Tinggalkan nama dan url blog atau laman web anda.
2. HTML tag seperti <b>, <i>, <a> boleh digunakan.
3. Sila berhemah di dalam berbahasa.