Oct 11, 2013

Roti Benggali Diuli Guna Kaki


PENANG – Dua belas premis makanan kotor termasuk sebuah kilang roti diarah tutup oleh Jabatan Kesihatan Pulau Pinang setelah gagal mematuhi peraturan kebersihan.

Timbalan Pengarah Kesihatan (Bahagian Keselamatan dan Kualiti Makanan) Ku Nafishah Ku Ariffin berkata hasil risikan dan maklumat awam mendapati amalan penyediaan roti di kilang di Bayan Baru itu tidak memenuhi standard kebersihan yang ditetapkan selain menggunakan peralatan kotor.

“Selain kebersihan premis tidak memuaskan, pekerjanya juga tidak memakai pakaian pengendali makanan lengkap seperti topi dan sarung tangan,” katanya pada sidang media di sini Rabu.

Beliau berkata dalam ‘Ops Food Court’ selama tujuh jam berakhir pukul 1 pagi itu, sebanyak 115 premis makanan diperiksa dan sebilangan besar pemiliknya mempunyai kesedaran tinggi mengenai tatacara penyediaan makanan yang betul berikutan operasi seumpama itu kerap dilakukan dari semasa ke semasa.

Katanya daripada jumlah itu hanya sebuah premis diarah tutup bagi Daerah Seberang Perai Tengah (SPT) serta Seberang Perai Selatan (SPS) manakala Daerah Timur Laut dan Daerah Barat Daya masing-masing lima buah.

“Antara kes lain yang dikesan adalah terdapat najis tikus serta lipas di dalam premis, bahan makanan diletakkan di atas lantai serta peti sejuk tidak berfungsi,” katanya.

Ku Nafishah berkata premis terbabit diarah tutup dalam tempoh 14 hari mengikut Seksyen 11 Akta Makanan 1983 dan mereka harus menjalankan kerja pembersihan sebelum diperiksa sekali lagi dan dibenarkan berniaga semula.

Dalam operasi itu pihak berkuasa tempatan turut mengeluarkan 55 kompaun berjumlah RM4,600 atas kesalahan tidak menyediakan perangkap minyak pada saluran buangan dari dapur dan tidak mempamerkan lesen perniagaan.

Orang ramai boleh menghubungi jabatan itu di talian 04-2017277 jika mempunyai sebarang aduan melibatkan premis makanan kotor di negeri ini.

©Eriyza : Sungguh menjijikkan.

Via : Berita Harian



0 Comment

Post a Comment

Gunakan tatabahasa yang betul sewaktu menulis komentar agar mudah difahami oleh penulis. Terima kasih. :-)

Sila ambil perhatian perkara² berikut :-

1. Tinggalkan nama dan url blog atau laman web anda.
2. HTML tag seperti <b>, <i>, <a> boleh digunakan.
3. Sila berhemah di dalam berbahasa.