Nov 17, 2004

Alkisah Di Syawal 1425H

Hye kengkawan! Arinih dah pat ari kiter menyambut Ari Rayer Aidilfitri. Meriah sungguh laa sambutan ari rayer aku tawun nih. Aku nak start celoteh nih. HeHeh!!! Korang bacer laa kalo sudi. Ahaks!

Pest day rayer, aku dan family pi ziarah kubur pas solat sunat aidilfitri. Hadehhh, sewaktu aku dok menghadiahkan al-fatihah tuk arwah nenek aku, kolam mater aku betakung. Raser sedeh mengigit jiwa. Aku cuber sedaya-upaya tuk menahan ayermater dr guguq. Mujur laa aku dpt menahan diri dr menangeh. Aku sgt rapat ngan arwah nenek aku suatu ketika dahulu. Sampaikan panggilan “mak” aku gunerkan tuk arwah nenek aku kraner keakraban kami. Pastuh aku pegi umah nenek kat Batu 3, then barulah kami pegi ke umah nenek di Bukit Mentok. Kedua² nenek aku nih adalah belah mak aku. Kami balik umah biler ari dah petang. Mlm tuh plaks kami pegi ke umah sedara-mara belah ayah aku di Gong Pauh. Ari rayer petamer mmg kami takdak kat umah, so sesaper yg mai tuh kener pulang ngan hampa laa. Hader yg sampai 3 kali pegi umah kami pest day rayer tuh. Shian kat dorang.

Second day plaks, pepagi ari dah hader owg mai bekunjung. Huhuhu! Ramai tul owg mai umah aku arinih. Tak menang tangan aku nak melayan tetamu yg hadir. Aku pun tak sempat nak kirer baper jag air sirap yg aku wat. Baper kali aku cuci gelas ngan pinggan mangkuk pun tak sempat aku nak tulih lam diari. Ahaks! Mak aku menjamu tetamu yg hadir ngan nasik minyak, ader lauk ayam goreng merah ngan gulai daging. Kami plaks ader jemputan umah tebuka kat umah mak sedara aku. Cemaner nak pi nih?? Tetamu maseh ramai dok betandang, temasuk laa yg qadha dtg pd pest day rayer. Lepas satu family balik, family yg len plaks tiber. Datang bekonvoi pun hader gak. Huhuhu! Penatnya aku tp tetap raser gumbira.

Third day rayer, aku pi jumper ngan member lamer aku yg dah hampir limer tawun lebeh tak besua. Maser aku nak kuar dr umah tuh, dah hader tetamu mai betandang. Ahehe! Mak aku laa kener layan tetamu arinih, aku ader temujanji. Aku ngan Chan Yoke Moi pi beli pizza hut, then kami makan kat padang astaka. Aku makan pree tanper tol arinih sal Yoke Moi blanjer aku. Sahabatku yg sorang nih maseh ramah-tamah cam dolu. Memacam topik yg kami bualkan, dr zaman pesekolahan sampai laa alam pekerjaan. Best betoi beborak ngan minah ciner sorang nih. Dier skarang nih jadik cekgu kat Sekolah Menengah Kebangsaan Jinjang, Key Ell. Aku respek tul ngan kawan aku nih.

Arinih plaks, still ader umah tebuka yg aku kener hadiri. Makcik aku wat nasik minyak, then kami seme reramai pi serbu umah dier. Adeh, asek makan jerk aku nih. Dah ler badan dah beso bebeno, kang makin gemuk plaks aku. Kui kui kui. Seblum gi open house tuh, aku anto bapak aku pegi bank in duit zakat fitrah seblum anto kat Pusat Zakat. Maklum laa duit tuh kan ker banyak, lebey bek buh lam bank dr buh lam umah. Slamat laa sket.

Sepjg ari rayer nih, pp aku asek kener kiss jerk. Huhuhu! Makcik-makcik aku ngan anak-anak buah pompuan seme asek dok kiss pp aku nih. Tau laa pp aku nih tembam, abeh laa pp aku kener kiss. Peluk-memeluk pun adegan yg takleh nak dilupuskan time ari rayer nih. Dah jadik tradisi plak kot selain dr salam cium tangan. Nih laa serba sket rentetan citer ari rayer aku sempena syawal 1425 Hijrah.


0 Comment

Post a Comment

Gunakan tatabahasa yang betul sewaktu menulis komentar agar mudah difahami oleh penulis. Terima kasih. :-)

Sila ambil perhatian perkara² berikut :-

1. Tinggalkan nama dan url blog atau laman web anda.
2. HTML tag seperti <b>, <i>, <a> boleh digunakan.
3. Sila berhemah di dalam berbahasa.