Jan 30, 2012

Saya Setuju Menikahi Kamu


Antara perkara yang paling mendebarkan bagi seorang lelaki adalah saat lafaz sakinah bermula atau dalam bahasa mudahnya ketika diijabkabul. Oleh kerana menggelabah, pelbagai aksi lucu boleh berlaku.

Riak malu jelas tergambar di wajah pengantin lelaki tatkala tersilap menyebut "Saya setuju..." ketika menjawab akad nikah yang sepatutnya diucapkan "Saya terima nikahnya....." Sekalian tetamu yang hadir pula mengketawakannya tidak dapat menahan gelak.

Pak Imam turut tersasul beberapa kali akibat rumitnya hendak menyebut nama pengantin. Agaknya berpunca dari itulah, darah gemuruh pengantin lelaki semakin menjadi² sehingga bersetuju begitu sahaja tanpa menyebut mas kahwin. Nama bapa kedua² pengantin pun seakan sama.

©Azurie : Mahu suasana penuh barakah ketika bernikah.


2 Comment

WhoAmie ItisMei Tue Jan 31, 09:14:00 AM

Adakah anda semua faham dengan lafaz akad yang diucapkan...
"Aku nikahkan kamu sipolan bin sipolan dengan sipilun binti sipolan berwalikan/ berwakil walikan aku dengan mas kahwinya ... tunai"
ertinya:
Dengan segala hormatnya aku serahkan segala tanggungjawab(mendidik, memimpin dan segala yang seumpamanya) dan setiap apa yang aku tanggung termasuk dosanya yang lalu, akan datang kepadamu, adakah kamu sanggup menanggung segalanya, sekiranya kamu sanggup maka aku serahkan tanggungjawab yang terbeban di kepalaku kepadamu

Eriyza Tue Jan 31, 02:49:00 PM

@WhoAmie ItisMei:
Sbb itulah kena ada ilmu agama wal
rumah tangga sebelum bernikah. :)

Post a Comment

Gunakan tatabahasa yang betul sewaktu menulis komentar agar mudah difahami oleh penulis. Terima kasih. :-)

Sila ambil perhatian perkara² berikut :-

1. Tinggalkan nama dan url blog atau laman web anda.
2. HTML tag seperti <b>, <i>, <a> boleh digunakan.
3. Sila berhemah di dalam berbahasa.