Jan 9, 2005

Insaflah Wahai Mahkluk Tuhan

Betemu kembali. Arinih aku tanak citer sal diri aku tp aku nak bawak korang tuk menyelami satu topik. Td aku tengok majalah 3, seram sejuk badan aku tengok kekuasaan Allah kat bumi Acheh. Betapa agungnya Allah Yang Maha Esa. Aku nampak mayat² begelimpangan kat lam tv tuh. Mangsa yg maseh idup plaks berada lam keadaan trauma. Kalo ler aku kaya, nak je aku hulurkan bantuan sebyk mungkin kat dorang tp aku dah cukup pueh ati dpt menyumbang tuk dorang seikhlas ati. Tak perlulah aku citerkan kat sini aper yg aku dah sumbangkan, bio ler ia jadik rasia pribadi aku.

Aper yg aku kesalkan, walopun Tuhan dah tunjukkan kekuasaanNya, maseh ade ramai lagik umat manusia yg alpa dan lalai lam mentaati suruhanNya. So, aku nak mengingatkan korang seme dan diri aku seniri, meh ler kiter sesamer menginsafi diri atas seme kekhilafan kiter selamer nih. Aku dok tengok ramai pompuan kat luar saner yg maseh x betudung walhal sudah jelas hukumnya adalah berdosa. Aku raser tuh benda paling enteng nak wat tp kalo maseh engkar gak, seniri mau hingat laaa. Muda-mudi maseh lagik bebas bepelesaran disane-sini tanpa menghiraukan batas² pegaulan yang ditetapkan Islam. Insaflah wahai makhluk Tuhan, sesungguhnya indahnya dunia hanyalah skadar satu penipuan.

Mari kiter menyorot kembali tragedi yg belaku pade tarikh 26 Disember! Suratan ato kebetulan??

[-] 26 Dis 1932 - Gempa bumi berlaku di China membunuh 70,000 nyawa.
[-] 26 Dis 1939 - Gempa bumi 7.9 Richter belaku di Wilyah Erzincan, Turki membunuh 41,000 nyawa.
[-] 26 Dis 1996 - Ribut Greg di Keningau, Sabah juga berlaku pd awal pagi yg meragut beratus nyawa.
[-] 26 Dis 2003 - Gempa bumi 6.5 Richter berlaku di Wilayah Bam, Iran membunuh 45,000 nyawa.
[-] 26 Dis 2004 - Gempa bumi blaku di Sumatera membunuh 59,000 nyawa & jumlahnya terus meningkat..

Al-fatihah tuk seme mangsa tsunami. Marilah kiter besama muhasabah diri, pebetulkan maner yg silap, mudah²an Allah sentiasa memberkati hidup kiter semua. Amin.

Tuhan Sudah Uji Namun Ada Manusia Ingkar.....


0 Comment

Post a Comment

Gunakan tatabahasa yang betul sewaktu menulis komentar agar mudah difahami oleh penulis. Terima kasih. :-)

Sila ambil perhatian perkara² berikut :-

1. Tinggalkan nama dan url blog atau laman web anda.
2. HTML tag seperti <b>, <i>, <a> boleh digunakan.
3. Sila berhemah di dalam berbahasa.