Jul 15, 2012

Karikatur Harian Metro Menghina Presiden Mesir


Apa lokomotifnya karikatur dan akhbar Harian Metro menyiarkan kartun dengan gambaran Presiden Mesir, Mohamed Morsi diumpamakan seperti Firaun. Bahkan bulan dan bintang yang menjadi lambang keagungan Islam turut diselitkan sekali?? Karikatur yang tersiar pada Sabtu (7 Julai 2012) dalam ruangan sketsa jelas menghina Mohamed Morsi dan juga Islam.

Tidakkah mereka tahu bahawa gambaran 'The Sphinx of Morsi' telah mengaibkan Mohamed Morsi yang menghafal 30 juzuk Al-Quran sedangkan Firaun adalah makhluk yang terkutuk. Semua kru Harian Metro perlu bertanggungjawab kerana tidak peka dengan sensitiviti umat Islam sehingga tersiarnya kartun ini.

Penulis mengutuk sekeras-kerasnya karikatur dan akhbar Harian Metro di atas penerbitan kartun ini yang boleh menimbulkan kebencian di kalangan masyarakat Mesir terhadap Malaysia. Harus diingat, Mohamed Morsi duduk di tampuk Presiden atas pilihan rakyatnya sendiri. Menghina Presiden mereka seumpama menambah garam ke atas luka rakyat Mesir yang bangkit mengguling pemerintahan Hosni Mubarak.

©Eriyza : Adakah karikatur dibenarkan melukis sesuka hati tanpa pemantauan dari pihak atasan??

Via : HarakahDaily

1 Comment

Unknown Sun Jul 15, 09:21:00 PM

media2 umno memang mcm nie... depa mmg xpuas hati dgn kebangkitan Islam di sana kot

Post a Comment

Gunakan tatabahasa yang betul sewaktu menulis komentar agar mudah difahami oleh penulis. Terima kasih. :-)

Sila ambil perhatian perkara² berikut :-

1. Tinggalkan nama dan url blog atau laman web anda.
2. HTML tag seperti <b>, <i>, <a> boleh digunakan.
3. Sila berhemah di dalam berbahasa.